måndag 13 april 2009

Kockmasters Waterworld Ayatolla

Välkomna till dagens Kockmaster. Idag skall vi återskapa det ögonblick då Jack Sparrow och hans simhud och gälar blir attackerade av Dennis Hopper och hans optimistjolle-krigare i block bustern Waterworld.

Dagens rätt kräver följande ingredienser:
Potatis, fem st.
Lax, två st.
Mjöl, miljoner.
Mjölk, alldeles för mycket.
Smör, flytande.
Vitlök, riktig och -speppar.
Haricoverts, valfri mängd.
Jordnötter, typ 20 st.

Potatis - lång tid. När potatisen är igångsatt så ska vi göra en skenredning till lax-pastasåsen, för att markera att vi vet hur man gör en redning på fel sätt. Häll därför ner ditt smör och lite mjöl ner i en kastrull och vispa. Ställ därefter kastrullen på plattan och strunta i den i ett par minuter. När du återvänder till kastrullen så kommer det se ut som att du kokat Coca Cola och jäst. Nu när du har gjort denna markering så kan du skrapa bort det brända och börja om på nytt.

Häll nu smöret i kastrullen och smält det, häll sedan på mjölet och vispa som aldrig förr. När detta är gjort så kan du hälla på mjölken. Hur mycket? Använd din Kockmasterintuition. Om du är sämst, vilket Kockmaster absolut inte är, så häller du på för mycket mjölk och får på så sätt en soppa istället för en sås. Så ta det lugnt med mjölken med andra ord. Tillsätt sedan en hackad vitlöksklyfta.

Medans soppan står och kokar så kan du ta ut dina laxbitar ur frysen och hacka upp. Perfekt ja. Stek sedan dessa i lite smör och häll ner dem i soppan. Därefter så tar du fram dina haricoverts och steker.

Vid det här laget bör potatisen vara färdigkokt och redo för stötning. Ta fram din potatisstöt och mosa potatisen. Häll därefter på mjölk, men ta det lugnt även denna gång. Du behöver lite till frukosten imorn. Toppa med mängder av smör och vitlökspeppar. Voilà, Potatismos.

I ditt hektiska försök att få soppan att inte bränna vid, så vispade du förmodligen sönder laxbitarna till små bitar, vilket kommer passa upplägget utmärkt.

Börja med att placera dina haricoverts i utkanten av tallriken där de får symbolisera sjögräsodlingen på atollen. Gör nu själva atollen av potatismoset och fyll den därefter med det laxrika vattnet. Se sedan hur Hopper & C:o, stormar atollen med sina jordnötsvattenskotrar. Som tur är har Jack gälar och kan simma omkring med laxarna ett tag, för att sedan fly in i sjögräsodlingen.


Jack Sparrow såg in i framtiden och läste
Kockmaster när han kom på idén till Waterworld.

17 kommentarer:

  1. Hoppas att det inte kommer internationella besökare... Kockmaster... Cockmaster?

    SvaraRadera
  2. hahahahahaha, så klockrent!

    SvaraRadera
  3. I min jakt på att uppnå kockmasternivå kommer jag nu studera denna blogg regelbundet.

    SvaraRadera
  4. jag ger den här bloggen 10 guide michelin-stjärnor och känner mig samtidigt nästan drygt oförskämd för att jag är så kritisk och sniken i mitt utlåtande.

    SvaraRadera
  5. åh vem är du egentligen? det här var ju vansinnigt roligt. och educational.

    SvaraRadera
  6. Kockmaster, jag känner att min kommentar är dig icke värdig, men jag hoppas du kan förlåta min okunnighet vad gäller min kulinariska sida och ställer härmed frågan:
    Kan man ersätta haricovertsen med bladspenat?

    SvaraRadera
  7. Vad har Jack Sparrow med Waterworld att göra?

    SvaraRadera
  8. Haha, fantastiskt! Nu behöver jag aldrig funderar på vad jag ska laga för mat, bara att gå in här. Perfekt.

    SvaraRadera
  9. Hur kan man komma i kontakt med dig Kockmaster? Jag jobbar på P3 Populär och skulle gärna vilja snacka lite mer om din blogg.
    Maila mig på julia.blomberg@sr.se

    M.v.h
    Julia

    SvaraRadera
  10. Blockbustern Waterworld innehåller INTE jack sparrow på något sätt, han som sänker dennishopper "krigarjolle" är kevin kostner i filmen känd som "the mariner"

    Get your facts straight!!

    SvaraRadera
  11. anonym: han heter Kiwi "Danzen mit wolfen-tshirt" Costner, inte Kevin Kostner. Get your facts straight.

    SvaraRadera
  12. Anonym och Anonym - jag tror nog kockmaster vet mer än er, han är gud.

    SvaraRadera
  13. Jag tycker Kockmaster skall ge sig på det gamla anrika receptet pasta med kaviar

    SvaraRadera
  14. Jag tycker inte att anonyma ska kommentera Kockmaster!!! Det är inte värdigt!!! Men det ser ju smaskigt ut.......Fan jag gjorde det själv. Förlåt!!!

    SvaraRadera